auroranistad -
Image and video hosting by TinyPic>

auroranistad

Hjem Add Om meg Kontakt

4

Jeg tror ikke det finnes noen jenter som ikke har opplevd kroppspress p en eller annen mte. Kroppspress er et sikkelig hot topic om dagen, det pvirker oss alle. Gutter og jenter, gamle og unge. For alle har en mening om hvordan en perfekt kropp skal se ut. Noen syntes storr rumpe er et must, for andre er idealet en small midje med uproporsjonalt store pupper. Det finnes s mange idealer at det er helt umulig leve opp til dem alle. Blar man gjennom instagram feeden eller weheartit er det hundrevis av jenter med skalt perfekte kropper. Disse bildene er ofte fylt opp med hashtager som #fitspo og #motivationDette har jeg aldri forsttt. Hvordan skal en halvnaken jente med fin kropp og et pklistra smil gi meg treningsmotivasjon? For hva har bildet egentlig med trening gjre? Uten om det faktum at hun har p seg en Nike sports-bh. Bilde sier meg ingenting. Bilde gir meg ingenting. Jeg liker gladlig selfier og inspo bilder p instagram alts. Men det gir meg ingenting. Det eneste det er med p er bygge opp under et bilde i min egen underbevissthet av hvordan min kropp burde se ut. For jeg trener mye, jeg spiser mye sunn mat, men allikevel har jeg ikke markerte magemuskler, jeg har ikke en gang flat mage. Kanskje jeg burde trene mer for se ut som fitspo-jentene? Siden jeg liksom leker treningsblogger. Det helt rlige svaret? Jeg gidder ikke. Jeg har ikke noe nske om hverken stille i bikinifitness eller at kroppen min skal se ut som en annens. 




 

Kroppen min er kroppen min. Jeg har mitt eget utgangspunkt og mine egne evner og forutsetninger og ingenting kommer til forandre det. Selvflgelig mener jeg at man absolutt br jobbe for bli en bedre versjon av seg selv. Men det er nettop det,  bli en bedre utgave av seg selv. Jeg kan ikke jobbe for bli Lotte Oxholm eller Kristin Birkelund. Selv om de begge to er helt r damer som virkelig inspirerer meg ved at de gir mer en selfies i sports-bh og "just do it" captions. Lotte Oxholm drar foreksempel opp 25 kg ekstra ikke i en chinup men i fire! FIRE! Hvis mitt eneste grunnlag for treningsmotivasjon var bli like sterk som Lotte Oxholm, ville det vrt ekstremt vanskelig for meg holde meg motivert ettersom jeg er milevis unna. P samme mte er det om den eneste grunnen for at jeg trente var at jeg skulle f kroppen til Miranda Kerr. Jeg er ikke 175 cm og jeg har ikke gener for bli en 175 heller. Mlet om bli Miranda Kerr er ogs urealistisk. Det er heller ikke et ml som sier noe som helst om hva jeg skal gjre for n mlet. For det mlet som er uendelig langt unna er vanskelig bruke som motivasjon. Det derimot ha et ml om trene chins tre ganger i uka det kan jeg oppn. Det gir mestring og kt motivasjon.

 

Mestring er essensielt for opprettholde motivasjon over tid. Urealistiske og ekstremt kroppsfokuserte ml kan kanskje gi en boost til komme p trening den en dagen. Men for meg handler ikke dette om motivasjon. Motivasjon m refylles og opprettholdes over tid. Kroppspress og misnye med egen kropp kan for mange vre en motivasjon til trening. Denne motivasjonen kan psikt utvikle seg til noe svrt destruktivt. Og det er lett komme inn i en negativ spiral. Selv om hatet for egen kropp kanskje fr deg p trening, men psikt br man jobbe mot treningsglede og mestring. 

Nytt lrdagen hjerter!

       

  • 2

    Hei hjerter! Hvordan har tirsdagen hvert s langt? Jeg tenkte ta opp et tema som ofte blir problemtatisk nr man prver legge om livsstilen og spise sunnere og kutte ut sukker. For alle vet vel innerst inne at brownies og smgodt ikke er bra for oss, speiselt ikke i store mengder og p daglig basis. Jeg sier ikke at det skal vre "forbudt" spise godteri eller kake p en lrdag eller i en bursdag. Men jeg tror det er viktig at vi fr et bevisst forhold til det kose seg. Slik at man ikke bare stapper ned en halv liter cola og tre sjokolade boller fordi man er sm sulten p vei hjem fra skolen. Mat smaker mye bedre n man er bevist p at man skal kose seg. Et overdrevent inntak av sukker er absolutt ikke bram, men litt av alt. S her handler det om kutte det undvendige! 



     

    Bli bevist

    I tilleg til sukker fra godies og kaker, fr vi ogs i oss masse skjult sukker. S her m man rett og slett bli en sukkerdetektiv og finne ut hvor mye sukker det er i for eksempel yogurten du pleier spise fr trening eller i sausen du bruker til middag. Her kommer det stadig flere god alternativer som enten er uten sukker eller med veldig redusert sukker mengde. Allikevel her kan du spare mye ved bytte vekk fra alternativer med mye sukker!

    Spis deg mett

    Om du gr rundt i et stort kalori underskudd hele tiden vil kroppen din skrike etter rask energi, s her gjelder det vre smart. Finn et mltidsmnster som passer deg, og pass p f i deg nok. Bde store hovedmltider og mellom mltid. F i deg nok proteiner, fett og gode karbohydrater og oppretthold en god energibalanse. Fett er ogs et viktig makronringstoff f i seg nr man prver g ned i vekt. Vi har flere hormoner i kroppen som demper vrt matinntak nr vi spiser fett enn nr vi spiser sukker. Matvarer som kokosolje, avokado og ntter hjelper oss derfor med en lang rekke livsndvendige prosesser i kroppen vr, og nr vi fr i oss nok av disse vill ikke kroppen vr i like stor grad lette etter raske energi kilder. 

    Legg opp til kos

    Dersom du gr inn med en holdning om at du aldri skal spise favoritt maten din mer, vil du nok raskt g p en smell. Da blir sjokoladekake og gjrbakst plutselig det eneste du tenker p. Jeg tror det er viktig legge opp til litt kos, jeg kunne i hvertfall ikke tenkt meg si farvel til godteposen for alltid. Det g tilbake til lrdagsgodt kan vre en god ide. Da blir det plutselig lettere st over den sjokoladen p tirsdag ettermiddag. Isteden kan du tenke "p lrdag skal jeg kose meg med den sjokoladen". 

    Et annet viktig punkt er at man ikke ndvendigvis trenger st for kose seg. Kveldsturer er foreksempel en utrolig fin vane som gjr det lettere unng stsuget p kvelden.




     

    En ting folkens som er utrolig viktig er ikke miste hodet helt. Ikke g rundt med drlig samvittighet. Prv tenk at spist er spist. Jeg er selv verdensmester i drlig samvittighet. La meg bare fortelle dere at man blir ikke et drlig menneske av spise sjokolade p en tirsdag. 

    Et annet viktig punkt er at nr jeg snakker om sukker s mener jeg ikke naturlig sukker jeg mener alts det tilsatte sukkeret. Frukt er bare bra og det finnes ikke farlig med en banan eller fem.

     

    S kos dere videre i dag og kos dere masse med ferien!

  • 13

    kta i dag gikk faktisk utrolig bra! Selv om jeg fortsatt bruker ca 2 sekunder p vei ned p de negative pullupsen kjenner jeg virkelig at jeg begynner bygge bittelitt muskler i overkroppen ogs! Det er en sjukt deilig flelse det vite at man faktisk er p vei mot mlet sitt. Det er noe av det jeg elsker  mest med trening de ktene der man klarer pushe seg litt ut av komforsonen. For meg er det lpe og trene bein veldig innenfor min komforsone. Lpeteknikk, det kan jeg. Pushe meg gjennom intervaller, det kan jeg. Ta kneby med en tung stang p ryggen det kan jeg. Bulgarsk utfall og strakmark kan jeg. Da fler jeg meg trygg og komfortable. Selvflgelig liker jeg trene disse ferdigheten, men jeg vil ogs bli bedre p de tingen jeg er redd for ikke mestre. Push ups, chinups, dip, pullups og box jumps, jeg skal ikke la egen usikkerhet stoppe meg fra gjre disse tingene. For jeg fr det til. Jeg kan. Det er s utrolig viktig heie seg selv litt fram fremfor dytte seg selv ned. 



     

    Over til noe annet som jeg er veldig komfortabel med nemmelig spise mat! Dagens middag var veggis burgerer. Det ble s godt! Jeg brukte oppskriften til Voe. Eneste forskjellen var at jeg brukte paranntter isteden for hasselntter! Ogs stekte jeg noen av burgerne i ovnen i ca 20 minutter. Burgerene ble s gode! Og virkelig perfekte til kjttfri mandag!



    Har dere noen kjttfrie oppskrifter dere har lyst til dele? God mandag!

  • 2

    Den 17. September arrangerer Det Nye ShapeUp for andre gang alts ShapeUp Convention p Bislett Stadion. Jeg fikk ikke vrt med i fjor, men i r skal jeg! Herregud s gira jeg er! Bildene og videoene fra fjor rets ShapeUp Convention s utrolig fantastiske ut og n bare gleder jeg meg s ubeskrivelig. Alt av ShapUp arrangement ser alt helt fantastiske ut og endelig skal jeg vre med selv! 










     

    Bildene er lnt fra Maren Erdvik sin blogg

     

    ShapeUp Convention er et arrangement for alle treningsglade jenter. Det blir en dag fylt av inspirasjon og mentalt pfyll. Dagen bestr av spennende foredrag og variert trening fra morgen til kveld. Jeg kjenner det kribler i magen allerede! Og hallo det er fortsatt nesten tre mneder til! Jeg har planer om dra alene, s om noen av mine skjnne lesere ogs skal hadde det vrt supert om dere gav lyd fra dere!


    Therese Johaug kommer til ha intervall timer s her er det mye lre folkens! Dette ser jeg virkelig frem til alts. Dere kan melde der p her. Det koster 599 for ShapeUp abonnenter og 699 for ikke abonnenter. Det kan kanskje virke som en litt stiv pris for mange, men her fr man virkelig mye for pengene. 

    Ser jeg deg p ShapeUp Convention? 
     

  • 4

    h s spent jeg har vrt p denne dagen! Jeg har gtt rundt og trippet hele uka fordi jeg har vrt s spent. I dag fikk jeg endelig meldingen om at min nye kjrlighet l ventet p meg p meg p postkontoret.



     

    Endelig min helt nye Polar V800. Tidligere har jeg brukt en Polar FT 4 som er ganske basic og ikke spesielt avansert. Jeg har virkelig vrt glad i min FT4 men jeg flte virkelig det var p tide med en oppgradering! Og for en oppgradering! Akkurat n fles det som om min nye V800 kan lse verdens sult problemer om jeg bare finner riktig instiling. Herregud jeg kjenner det sitrer i hele kroppen og jeg holder p boble over med treningsmotivasjon! Hvem har sagt at motivasjon ikke er til salgs?

    V800 er en ganske avansert og dyr klokke s om du nettopp har begynt trene og egentlig bare har lyst til holde ye med pulsen er bde V400 og FT4 gode alternativer. Jeg derimot mtte selvflgelig sl til med den flotteste og dyreste klokka jeg kunne finne. Det handler vel mest om prioriteringer og for meg var dette helt klart noe jeg trengte!   



     

    Et annet lite tips er boka dere ser p bilde! Den er virkelig god alts! Jeg kjpte den faktisk frst i dag. Den heter Styrketrening for jenter og er skrevet av Martin Norum og Benjamin Christensen. Det er liten tvil om at disse gutta kan fagfeltet sitt alts! Om du er erfaren med styrketrening, fungerer boken som en fin pminnelse og oppfrisker av kunnskap, og er du nybegynner er boken skapt for deg! Det beste med boken er at den har en stor velseguide bakerst i boken.  

    God fredag alle sammen!