auroranistad -
Image and video hosting by TinyPic>

auroranistad

Hjem Add Om meg Kontakt

4

Jeg tror ikke det finnes noen jenter som ikke har opplevd kroppspress på en eller annen måte. Kroppspress er et sikkelig hot topic om dagen, det påvirker oss alle. Gutter og jenter, gamle og unge. For alle har en mening om hvordan en perfekt kropp skal se ut. Noen syntes storr rumpe er et must, for andre er idealet en small midje med uproporsjonalt store pupper. Det finnes så mange idealer at det er helt umulig å leve opp til dem alle. Blar man gjennom instagram feeden eller weheartit er det hundrevis av jenter med såkalt perfekte kropper. Disse bildene er ofte fylt opp med hashtager som #fitspo og #motivationDette har jeg aldri forstått. Hvordan skal en halvnaken jente med fin kropp og et påklistra smil gi meg treningsmotivasjon? For hva har bildet egentlig med trening å gjøre? Uten om det faktum at hun har på seg en Nike sports-bh. Bilde sier meg ingenting. Bilde gir meg ingenting. Jeg liker gladlig selfier og inspo bilder på instagram altså. Men det gir meg ingenting. Det eneste det er med på er å bygge opp under et bilde i min egen underbevissthet av hvordan min kropp burde se ut. For jeg trener mye, jeg spiser mye sunn mat, men allikevel har jeg ikke markerte magemuskler, jeg har ikke en gang flat mage. Kanskje jeg burde trene mer for å se ut som fitspo-jentene? Siden jeg liksom leker treningsblogger. Det helt ærlige svaret? Jeg gidder ikke. Jeg har ikke noe ønske om å hverken stille i bikinifitness eller at kroppen min skal se ut som en annens. 




 

Kroppen min er kroppen min. Jeg har mitt eget utgangspunkt og mine egne evner og forutsetninger og ingenting kommer til å forandre det. Selvfølgelig mener jeg at man absolutt bør jobbe for å bli en bedre versjon av seg selv. Men det er nettop det,  bli en bedre utgave av seg selv. Jeg kan ikke jobbe for å bli Lotte Oxholm eller Kristin Birkelund. Selv om de begge to er helt rå damer som virkelig inspirerer meg ved at de gir mer en selfies i sports-bh og "just do it" captions. Lotte Oxholm drar foreksempel opp 25 kg ekstra ikke i en chinup men i fire! FIRE! Hvis mitt eneste grunnlag for treningsmotivasjon var å bli like sterk som Lotte Oxholm, ville det vært ekstremt vanskelig for meg å holde meg motivert ettersom jeg er milevis unna. På samme måte er det om den eneste grunnen for at jeg trente var at jeg skulle få kroppen til Miranda Kerr. Jeg er ikke 175 cm og jeg har ikke gener for å bli en 175 heller. Målet om å bli Miranda Kerr er også urealistisk. Det er heller ikke et mål som sier noe som helst om hva jeg skal gjøre for å nå målet. For det målet som er uendelig langt unna er vanskelig å bruke som motivasjon. Det å derimot ha et mål om å trene chins tre ganger i uka det kan jeg oppnå. Det gir mestring og økt motivasjon.

 

Mestring er essensielt for å opprettholde motivasjon over tid. Urealistiske og ekstremt kroppsfokuserte mål kan kanskje gi en boost til å komme på trening den en dagen. Men for meg handler ikke dette om motivasjon. Motivasjon må refylles og opprettholdes over tid. Kroppspress og misnøye med egen kropp kan for mange være en motivasjon til trening. Denne motivasjonen kan påsikt utvikle seg til noe svært destruktivt. Og det er lett å komme inn i en negativ spiral. Selv om hatet for egen kropp kanskje får deg på trening, men påsikt bør man jobbe mot treningsglede og mestring. 

Nytt lørdagen hjerter!

       

  • 2

    Hei hjerter! Hvordan har tirsdagen hvert så langt? Jeg tenkte å ta opp et tema som ofte blir problemtatisk når man prøver å legge om livsstilen og spise sunnere og kutte ut sukker. For alle vet vel innerst inne at brownies og smågodt ikke er bra for oss, speiselt ikke i store mengder og på daglig basis. Jeg sier ikke at det skal være "forbudt" å spise godteri eller kake på en lørdag eller i en bursdag. Men jeg tror det er viktig at vi får et bevisst forhold til det å kose seg. Slik at man ikke bare stapper ned en halv liter cola og tre sjokolade boller fordi man er små sulten på vei hjem fra skolen. Mat smaker mye bedre nå man er bevist på at man skal kose seg. Et overdrevent inntak av sukker er absolutt ikke bram, men litt av alt. Så her handler det om å kutte det unødvendige! 



     

    Bli bevist

    I tilleg til sukker fra godies og kaker, får vi også i oss masse skjult sukker. Så her må man rett og slett bli en sukkerdetektiv og finne ut hvor mye sukker det er i for eksempel yogurten du pleier å spise før trening eller i sausen du bruker til middag. Her kommer det stadig flere god alternativer som enten er uten sukker eller med veldig redusert sukker mengde. Allikevel her kan du spare mye ved å bytte vekk fra alternativer med mye sukker!

    Spis deg mett

    Om du går rundt i et stort kalori underskudd hele tiden vil kroppen din skrike etter rask energi, så her gjelder det å være smart. Finn et måltidsmønster som passer deg, og pass på å få i deg nok. Både store hovedmåltider og mellom måltid. Få i deg nok proteiner, fett og gode karbohydrater og oppretthold en god energibalanse. Fett er også et viktig makronæringstoff å få i seg når man prøver å gå ned i vekt. Vi har flere hormoner i kroppen som demper vårt matinntak når vi spiser fett enn når vi spiser sukker. Matvarer som kokosolje, avokado og nøtter hjelper oss derfor med en lang rekke livsnødvendige prosesser i kroppen vår, og når vi får i oss nok av disse vill ikke kroppen vår i like stor grad lette etter raske energi kilder. 

    Legg opp til kos

    Dersom du går inn med en holdning om at du aldri skal spise favoritt maten din mer, vil du nok raskt gå på en smell. Da blir sjokoladekake og gjærbakst plutselig det eneste du tenker på. Jeg tror det er viktig å legge opp til litt kos, jeg kunne i hvertfall ikke tenkt meg å si farvel til godteposen for alltid. Det å gå tilbake til lørdagsgodt kan være en god ide. Da blir det plutselig lettere å stå over den sjokoladen på tirsdag ettermiddag. Isteden kan du tenke "på lørdag skal jeg kose meg med den sjokoladen". 

    Et annet viktig punkt er at man ikke nødvendigvis trenger søt for å kose seg. Kveldsturer er foreksempel en utrolig fin vane som gjør det lettere å unngå søtsuget på kvelden.




     

    En ting folkens som er utrolig viktig er å ikke miste hodet helt. Ikke gå rundt med dårlig samvittighet. Prøv å tenk at spist er spist. Jeg er selv verdensmester i dårlig samvittighet. La meg bare fortelle dere at man blir ikke et dårlig menneske av å spise sjokolade på en tirsdag. 

    Et annet viktig punkt er at når jeg snakker om sukker så mener jeg ikke naturlig sukker jeg mener altså det tilsatte sukkeret. Frukt er bare bra og det finnes ikke farlig med en banan eller fem.

     

    Så kos dere videre i dag og kos dere masse med ferien!

  • 13

    Økta i dag gikk faktisk utrolig bra! Selv om jeg fortsatt bruker ca 2 sekunder på vei ned på de negative pullupsen kjenner jeg virkelig at jeg begynner å bygge bittelitt muskler i overkroppen også! Det er en sjukt deilig følelse det å vite at man faktisk er på vei mot målet sitt. Det er noe av det jeg elsker  mest med trening de øktene der man klarer å pushe seg litt ut av komforsonen. For meg er det å løpe og trene bein veldig innenfor min komforsone. Løpeteknikk, det kan jeg. Pushe meg gjennom intervaller, det kan jeg. Ta knebøy med en tung stang på ryggen det kan jeg. Bulgarsk utfall og strakmark kan jeg. Da føler jeg meg trygg og komfortable. Selvfølgelig liker jeg å trene disse ferdigheten, men jeg vil også bli bedre på de tingen jeg er redd for å ikke mestre. Push ups, chinups, dip, pullups og box jumps, jeg skal ikke la egen usikkerhet stoppe meg fra å gjøre disse tingene. For jeg får det til. Jeg kan. Det er så utrolig viktig å heie seg selv litt fram fremfor å dytte seg selv ned. 



     

    Over til noe annet som jeg er veldig komfortabel med nemmelig å spise mat! Dagens middag var veggis burgerer. Det ble så godt! Jeg brukte oppskriften til Voe. Eneste forskjellen var at jeg brukte parannøtter isteden for hasselnøtter! Også stekte jeg noen av burgerne i ovnen i ca 20 minutter. Burgerene ble så gode! Og virkelig perfekte til kjøttfri mandag!



    Har dere noen kjøttfrie oppskrifter dere har lyst til å dele? God mandag!

  • 2

    Den 17. September arrangerer Det Nye ShapeUp for andre gang altså ShapeUp Convention på Bislett Stadion. Jeg fikk ikke vært med i fjor, men i år skal jeg! Herregud så gira jeg er! Bildene og videoene fra fjor årets ShapeUp Convention så utrolig fantastiske ut og nå bare gleder jeg meg så ubeskrivelig. Alt av ShapUp arrangement ser alt helt fantastiske ut og endelig skal jeg være med selv! 










     

    Bildene er lånt fra Maren Erdvik sin blogg

     

    ShapeUp Convention er et arrangement for alle treningsglade jenter. Det blir en dag fylt av inspirasjon og mentalt påfyll. Dagen består av spennende foredrag og variert trening fra morgen til kveld. Jeg kjenner det kribler i magen allerede! Og hallo det er fortsatt nesten tre måneder til! Jeg har planer om å dra alene, så om noen av mine skjønne lesere også skal hadde det vært supert om dere gav lyd fra dere!


    Therese Johaug kommer til å ha intervall timer så her er det mye å lære folkens! Dette ser jeg virkelig frem til altså. Dere kan melde der på her. Det koster 599 for ShapeUp abonnenter og 699 for ikke abonnenter. Det kan kanskje virke som en litt stiv pris for mange, men her får man virkelig mye for pengene. 

    Ser jeg deg på ShapeUp Convention? 
     

  • 4

    Åh så spent jeg har vært på denne dagen! Jeg har gått rundt og trippet hele uka fordi jeg har vært så spent. I dag fikk jeg endelig meldingen om at min nye kjærlighet lå å ventet på meg på meg på postkontoret.



     

    Endelig min helt nye Polar V800. Tidligere har jeg brukt en Polar FT 4 som er ganske basic og ikke spesielt avansert. Jeg har virkelig vært glad i min FT4 men jeg følte virkelig det var på tide med en oppgradering! Og for en oppgradering! Akkurat nå føles det som om min nye V800 kan løse verdens sult problemer om jeg bare finner riktig instiling. Herregud jeg kjenner det sitrer i hele kroppen og jeg holder på å boble over med treningsmotivasjon! Hvem har sagt at motivasjon ikke er til salgs?

    V800 er en ganske avansert og dyr klokke så om du nettopp har begynt å trene og egentlig bare har lyst til å holde øye med pulsen er både V400 og FT4 gode alternativer. Jeg derimot måtte selvfølgelig slå til med den flotteste og dyreste klokka jeg kunne finne. Det handler vel mest om prioriteringer og for meg var dette helt klart noe jeg trengte!   



     

    Et annet lite tips er boka dere ser på bilde! Den er virkelig god altså! Jeg kjøpte den faktisk først i dag. Den heter Styrketrening for jenter og er skrevet av Martin Norum og Benjamin Christensen. Det er liten tvil om at disse gutta kan fagfeltet sitt altså! Om du er erfaren med styrketrening, fungerer boken som en fin påminnelse og oppfrisker av kunnskap, og er du nybegynner er boken skapt for deg! Det beste med boken er at den har en stor øvelseguide bakerst i boken.  

    God fredag alle sammen!