Kroppspress og trening (auroranistad)
Image and video hosting by TinyPic onclick="document.location='http://auroranistad.blogg.no/';">

auroranistad

Hjem Add Om meg Kontakt

4

Kroppspress og trening

Jeg tror ikke det finnes noen jenter som ikke har opplevd kroppspress på en eller annen måte. Kroppspress er et sikkelig hot topic om dagen, det påvirker oss alle. Gutter og jenter, gamle og unge. For alle har en mening om hvordan en perfekt kropp skal se ut. Noen syntes storr rumpe er et must, for andre er idealet en small midje med uproporsjonalt store pupper. Det finnes så mange idealer at det er helt umulig å leve opp til dem alle. Blar man gjennom instagram feeden eller weheartit er det hundrevis av jenter med såkalt perfekte kropper. Disse bildene er ofte fylt opp med hashtager som #fitspo og #motivationDette har jeg aldri forstått. Hvordan skal en halvnaken jente med fin kropp og et påklistra smil gi meg treningsmotivasjon? For hva har bildet egentlig med trening å gjøre? Uten om det faktum at hun har på seg en Nike sports-bh. Bilde sier meg ingenting. Bilde gir meg ingenting. Jeg liker gladlig selfier og inspo bilder på instagram altså. Men det gir meg ingenting. Det eneste det er med på er å bygge opp under et bilde i min egen underbevissthet av hvordan min kropp burde se ut. For jeg trener mye, jeg spiser mye sunn mat, men allikevel har jeg ikke markerte magemuskler, jeg har ikke en gang flat mage. Kanskje jeg burde trene mer for å se ut som fitspo-jentene? Siden jeg liksom leker treningsblogger. Det helt ærlige svaret? Jeg gidder ikke. Jeg har ikke noe ønske om å hverken stille i bikinifitness eller at kroppen min skal se ut som en annens. 




 

Kroppen min er kroppen min. Jeg har mitt eget utgangspunkt og mine egne evner og forutsetninger og ingenting kommer til å forandre det. Selvfølgelig mener jeg at man absolutt bør jobbe for å bli en bedre versjon av seg selv. Men det er nettop det,  bli en bedre utgave av seg selv. Jeg kan ikke jobbe for å bli Lotte Oxholm eller Kristin Birkelund. Selv om de begge to er helt rå damer som virkelig inspirerer meg ved at de gir mer en selfies i sports-bh og "just do it" captions. Lotte Oxholm drar foreksempel opp 25 kg ekstra ikke i en chinup men i fire! FIRE! Hvis mitt eneste grunnlag for treningsmotivasjon var å bli like sterk som Lotte Oxholm, ville det vært ekstremt vanskelig for meg å holde meg motivert ettersom jeg er milevis unna. På samme måte er det om den eneste grunnen for at jeg trente var at jeg skulle få kroppen til Miranda Kerr. Jeg er ikke 175 cm og jeg har ikke gener for å bli en 175 heller. Målet om å bli Miranda Kerr er også urealistisk. Det er heller ikke et mål som sier noe som helst om hva jeg skal gjøre for å nå målet. For det målet som er uendelig langt unna er vanskelig å bruke som motivasjon. Det å derimot ha et mål om å trene chins tre ganger i uka det kan jeg oppnå. Det gir mestring og økt motivasjon.

 

Mestring er essensielt for å opprettholde motivasjon over tid. Urealistiske og ekstremt kroppsfokuserte mål kan kanskje gi en boost til å komme på trening den en dagen. Men for meg handler ikke dette om motivasjon. Motivasjon må refylles og opprettholdes over tid. Kroppspress og misnøye med egen kropp kan for mange være en motivasjon til trening. Denne motivasjonen kan påsikt utvikle seg til noe svært destruktivt. Og det er lett å komme inn i en negativ spiral. Selv om hatet for egen kropp kanskje får deg på trening, men påsikt bør man jobbe mot treningsglede og mestring. 

Nytt lørdagen hjerter!

       



  • 02.07.2016 kl.15:08
    Enig med deg i det du skriver her. Syns det er viktig og være fornøyd med slik man er :)
    02.07.2016 kl.22:29
    Treningsveitja: Tusen takk!
    02.07.2016 kl.21:10
    Hate kroppspresset men vanskelig å unngå det
    02.07.2016 kl.22:29
    Anonym: Så enig!



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta