Hvordan bli kvitt søtsug? (auroranistad)
Image and video hosting by TinyPic onclick="document.location='http://auroranistad.blogg.no/';">

auroranistad

Hjem Add Om meg Kontakt

2

Hvordan bli kvitt søtsug?

Hei hjerter! Hvordan har tirsdagen hvert så langt? Jeg tenkte å ta opp et tema som ofte blir problemtatisk når man prøver å legge om livsstilen og spise sunnere og kutte ut sukker. For alle vet vel innerst inne at brownies og smågodt ikke er bra for oss, speiselt ikke i store mengder og på daglig basis. Jeg sier ikke at det skal være "forbudt" å spise godteri eller kake på en lørdag eller i en bursdag. Men jeg tror det er viktig at vi får et bevisst forhold til det å kose seg. Slik at man ikke bare stapper ned en halv liter cola og tre sjokolade boller fordi man er små sulten på vei hjem fra skolen. Mat smaker mye bedre nå man er bevist på at man skal kose seg. Et overdrevent inntak av sukker er absolutt ikke bram, men litt av alt. Så her handler det om å kutte det unødvendige! 



 

Bli bevist

I tilleg til sukker fra godies og kaker, får vi også i oss masse skjult sukker. Så her må man rett og slett bli en sukkerdetektiv og finne ut hvor mye sukker det er i for eksempel yogurten du pleier å spise før trening eller i sausen du bruker til middag. Her kommer det stadig flere god alternativer som enten er uten sukker eller med veldig redusert sukker mengde. Allikevel her kan du spare mye ved å bytte vekk fra alternativer med mye sukker!

Spis deg mett

Om du går rundt i et stort kalori underskudd hele tiden vil kroppen din skrike etter rask energi, så her gjelder det å være smart. Finn et måltidsmønster som passer deg, og pass på å få i deg nok. Både store hovedmåltider og mellom måltid. Få i deg nok proteiner, fett og gode karbohydrater og oppretthold en god energibalanse. Fett er også et viktig makronæringstoff å få i seg når man prøver å gå ned i vekt. Vi har flere hormoner i kroppen som demper vårt matinntak når vi spiser fett enn når vi spiser sukker. Matvarer som kokosolje, avokado og nøtter hjelper oss derfor med en lang rekke livsnødvendige prosesser i kroppen vår, og når vi får i oss nok av disse vill ikke kroppen vår i like stor grad lette etter raske energi kilder. 

Legg opp til kos

Dersom du går inn med en holdning om at du aldri skal spise favoritt maten din mer, vil du nok raskt gå på en smell. Da blir sjokoladekake og gjærbakst plutselig det eneste du tenker på. Jeg tror det er viktig å legge opp til litt kos, jeg kunne i hvertfall ikke tenkt meg å si farvel til godteposen for alltid. Det å gå tilbake til lørdagsgodt kan være en god ide. Da blir det plutselig lettere å stå over den sjokoladen på tirsdag ettermiddag. Isteden kan du tenke "på lørdag skal jeg kose meg med den sjokoladen". 

Et annet viktig punkt er at man ikke nødvendigvis trenger søt for å kose seg. Kveldsturer er foreksempel en utrolig fin vane som gjør det lettere å unngå søtsuget på kvelden.




 

En ting folkens som er utrolig viktig er å ikke miste hodet helt. Ikke gå rundt med dårlig samvittighet. Prøv å tenk at spist er spist. Jeg er selv verdensmester i dårlig samvittighet. La meg bare fortelle dere at man blir ikke et dårlig menneske av å spise sjokolade på en tirsdag. 

Et annet viktig punkt er at når jeg snakker om sukker så mener jeg ikke naturlig sukker jeg mener altså det tilsatte sukkeret. Frukt er bare bra og det finnes ikke farlig med en banan eller fem.

 

Så kos dere videre i dag og kos dere masse med ferien!



  • 28.06.2016 kl.16:29
    Her var det masse gode tips, spørs om viljestyrken er sterk nok haha, men skal absolutt prøve! :-)
    28.06.2016 kl.17:34
    Malinstha: Tusen takk! Her er det bare å jobbe på! <3



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta